australien

Hade fått en fråga för ett tag sen om jag kunde berätta hur det var att bo i en australiensk familj, märkte inte att jag fått det förräns nu så det är därför jag inte svarat.

Jag bor i en liten förort till Melbourne drygt en halvtimme ifrån city. Familjen jag bor hos består av två barn - Haylee och Bianca, och två föräldrar - Sandra och George. Jag trivs hur bra som helst här och det var väldigt lätt att komma in i familjen eftersom jag tror att de flesta människor här i Australien är väldigt öppna och gästvänliga. En sak som jag direkt reagerade på när jag kom hit var att barnen får skuts precis överallt, så är det i alla hushåll. Hemma är jag van att ta bussen när jag ska någonstans men här så har inte ens alla provat på att ta bussen någon gång eftersom det är en självklarhet att föräldrarna tar dem dit de vill åka. Jag vet inte om det beror på att det är lite farligare här eller att det bara är någonting de växt upp med, att det bara är så det är. (väldigt intressant information)

En vanlig middag här brukar oftast bestå av BBQ, det går inte en vecka utan att man har minst en BBQ själv då man bjuder över alla vänner och familj och också minst en då man blir bjuden till någon annan på BBQ. Som tur är så älskar jag kött så det är helt okej för mig. Vad med finns det att berätta... hm. Självklart så är det väldigt annorlunda när det gäller djur, hemma har vi i stort sett inte ett enda djur som är farligt, kan bero på att alla finns här hehe. Ibland så kan det komma in en spindel i rummet precis innan man ska sova och vanligtvis brukar jag inte oroa mig för det utan bara ta ut de ur rummet (läs: jag får jag panik går ut ur rummet och ropar på någon eftersom jag är livrädd för spindlar) men häromdagen när jag hade en spindel i mitt rum var min syster också där och jag skulle precis ta tag i den och lyfta ut den genom fönstret då hon skrek till mig att inte röra den eftersom det är en livsfarlig spindel och om den biter mig måste jag åka raka vägen in till sjukhuset för att överleva. Så det var ju tur att det tog ett tag för mig att komma nära den. Så det är en sak som man måste se upp med lite mer, en annan sak (som jag blir påminnd om hela tiden) är solen, den är helt sjukt stark här nere men sen så är det ju så att här i Melbourne så brukar man säga att det är staden med 4 årstider på en dag. Det brukar alltså inte alltid vara strålande sol hela dagen utan ibland så kommer det en regnskur, lite kall luft eller åska.

Nu läste jag frågan igen och insåg att jag inte alls svarat på det den frågade... tror inte att det här är min starka sida riktigt, jobbig läge. Jag vet inte riktigt vad det finns att berätta, det hade nog varit lättare att svara på den här frågan i början av tiden här eftersom jag säkert såg olikheterna mer än vad jag gör nu eftersom jag blivit van vid den här livsstilen och det har blivit normalt för mig så jag tänker inte så mycket på vad som är annorlunda. Den största olikheten jämfört med hemma är att de pratar engelska. Jag tror också att en sak som jag har hört (och märkt) är typiskt för australienare är att de är väldigt öppna till alla och otroligt kärleksfulla, de ser alla de möter som en i familjen och de tar in dem som om de kännt varandra hela livet. Det var ju till en väldigt stor fördel för mig eftersom jag då direkt kände mig som hemma och det var mycket lättare att komma in i det australienska livet. Det var samma sak i skolan, alla var hur snälla som helst och de ansträngde sig verkligen för att lära känna mig så nu har jag verkligen fått många helt otroligt bra vänner för livet. Jag har ingenting negativt alls att säga om australienare eller Australien, jag älskar landet, jag älskar folket och efter att ha varit här så vet jag att jag defenitivt kommer att komma tillbaka.

Hoppas att jag svarade på det du undrade någonstans i mitt pladdrande, bara att säga till om det är något annat ni vill veta. Ha en bra dag!

Kommentarer
Postat av: Mamma

Wow, rekordlångt inlägg Linda! Jättekul att läsa, även fast jag visste allt. :-)

2011-01-10 @ 13:45:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0